Show simple item record

dc.contributor.authorrahmiaty, nuri
dc.date.accessioned2021-11-25T08:16:36Z
dc.date.available2021-11-25T08:16:36Z
dc.date.issued2021-07-15
dc.identifier.urihttp://repository.unmuha.ac.id:8080/xmlui/handle/123456789/2509
dc.description.abstractOne of the factors causing the failure to achieve the goals of students' mathematics learning is the discovery of many errors in the results of student work in solving problems, student errors in working on questions can be one of the teacher's instructions to find out the extent to which students master the material. The purpose of this study was to determine student errors in solving algebra problems at SMP Negeri 1 Simpang Tiga Aceh Besar. This study used a qualitative approach with the research subject consisting of three students who were taken based on the number of errors made in solving algebraic operations and communication skills. Data were collected through tests and interviews which were then analyzed by reducing data, presenting data, and drawing conclusions with the validity of the data by triangulation of sources. The results showed that there were several student errors, such as (1) conceptual errors, student errors in understanding questions and student errors in making mathematical sentences, factors causing errors due to students not understanding the questions given; (2) principle errors, student errors in operating the properties that exist in algebraic operations and wrong in drawing conclusions and determining the final answer, factors that cause errors because students write without being careful in drawing conclusions and determining final answers and students do not understand the properties properties that exist in algebraic operations; and (3) operational errors, errors made by students in using operations or calculations, both addition, subtraction, multiplication and division, factors that cause errors because students are not careful and do not understand the questions given so they do not make good solutions. Salah satu faktor penyebab tidak tercapainya tujuan pembelajaran matematika siswa adalah ditemukannya banyak kesalahan pada hasil pekerjaan siswa dalam menyelesaiakan soal, kesalahan siswa dalam mengerjakan soal dapat menjadi salah satu petunjuk guru untuk mengetahui sejauh mana siswa menguasai materi tersebut. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui kesalahan siswa dalam menyelesaikan masalah aljabar di SMP Negeri 1 Simpang Tiga Aceh Besar. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan subjek penelitian terdiri tiga orang siswa yang diambil berdasarkan banyaknya kesalahan yang dilakukan dalam menyelesaikan soal operasi aljabar dan kemampuan komunikasinya. Data dikumpulkan melalui tes dan wawancara yang selanjutnya dianalisis dengan cara mereduksi data, menyajikan data, dan menarik kesimpulan dengan keabsahan data dilakukan dengan triangulasi sumber. Hasil penelitian diperoleh bahwa terdapat beberapa kesalahan siswa, seperti (1) kesalahan konsep, kesalahan siswa dalam memahami soal dan kesalahan siswa dalam membuat kalimat matematika, faktor penyebab kesalahan akibat siswa tidak paham dengan soal yang diberikan; (2) kesalahan prinsip, kesalahan siswa dalam mengoperasikan sifat-sifat yang ada pada operasi aljabar dan salah dalam menarik kesimpulan serta menentukan jawaban akhir, faktor penyebab kesalahan karena siswa asal tulis tanpa teliti dalam menarik kesimpulan serta menentukan jawaban akhir dan siswa kurang memahami sifat-sifat yang ada pada operasi aljabar; dan (3) kesalahan operasi, kesalahan yang dilakukan siswa dalam menggunakan operasi atau perhitungan, baik penjumlahan, pengurangan, perkalian maupun pembagian, faktor penyebab kesalahan karena siswa kurang teliti dan tidak paham dengan soal yang diberikan sehingga tidak membuat penyelesaian dengan baik.en_US
dc.subjectAnalisis, Kesalahan Siswa, Masalah Aljabar.en_US
dc.titleANALISIS KESALAHAN SISWA SEKOLAH MENENGAH PERTAMA DALAM MENYELESAIKAN MASALAH ALJABARen_US
dc.typeThesisen_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record